Logo
Se filmen
Produktbild
Se alla kurser Se alla kurser

Certifierad Marknadsekonom

24,900 kr



(31,125 kr inklusive moms. Frakt ej inräknad)


Vill du veta mer?

Certifierad Marknadsekonom

Certifierad Marknadsekonom är en distansutbildning i marknadsföring för dig som vill jobba i med marknadsföring på en strategisk nivå, är företagsledare, säljare eller projektledare som vill ta nästa steg i karriären.
Du lär dig analysera omvärlden, ta fram marknadsplaner och få en förståelse för det ekonomiska flödet i organisationen. En omfattande marknadsföringsutbildning på distans som ger dig en djupare förståelse för marknadsföring. Vi tittar på allt från marknadsföring och försäljning till juridik och ekonomistyrning. En effektiv distansutbildning som du läser på den tid och plats som passar dig bäst.

Lite om innehållet i Certifierad Marknadsekonom

Kursen inleds med grundläggande marknadsföring (konsument och B2B) där vi tittar på hur hot och möjligheter ska analyseras, vilka yttre förutsättningar som finns samt hur ser kunder och konkurrenter ut. Vi får lära oss hur modeller kan appliceras inom de olika områdena producent- och konsumentmarknadsföring. Den digitala marknadsföringen är också ett viktigt område som tas upp. Du får också en hel del kunskaper i försäljning.

CSR, Corporate social responsibility, är ett avsnitt som handlar om hur ett hållbart tänkande bidrar till ökad lönsamhet.

Med denna baskunskap går du vidare till nästa steg i utbildningen, där konkreta marknadsverktyg hjälper dig att utforma en strategisk marknadsplan. Här analyseras branschers lönsamhet, företags konkurrensposition, produkters och affärsområdens marknads- och konkurrensförmåga samt hur kundmarknaden värderar och uppfattar företags konkurrensförmåga. I området som behandlar försäljningsprocessen lyfts en hel del konkreta tips för att bedriva effektiv försäljning fram.
Ekonomiska styrhjälpmedel ger den viktiga kopplingen mellan kund, marknad och lönsamhet. Som marknadsförare är det viktigt att vara orienterad i de ekonomiska flödena i ett företag som tex budgetarbete, investeringskalkylering och finansiering.
I juridikdelarna behandlar vi Marknadsrätt och Avtalsrätt. Du får en inblick i vad som gäller, rent juridiskt, vid avtals ingående samt vilka regler som gäller vid marknadsföring. Vi belyser köprättsliga situationer och vad som krävs för att säkra ett företags kommersiella budskap.

Kursinnehåll

Marknadsföring & Försäljning

  • Affärsidé och strategier
  • Yttre förutsättningar
  • Konsumentmarknadsföring
  • Producentmarknadsföring
  • Digital marknadsföring
  • Försäljning

Strategisk Marknadsföring

  • Strategisk planering
  • Analysverktyg
  • Marknadsplanen
  • Din egen verktygslåda

Corporate Social Responsibility

  • Ekonomiskt ansvarstagande
  • Miljömässigt ansvarstagande
  • Socialt ansvarstagande
  • Etiskt ansvarstagande

Avtalsrätt och köprätt

  • När är ett avtal slutit
  • Vem ska du avtala med
  • Avtalets innehåll
  • Avtalets huvudförpliktelser
  • Reklamationshantering
  • Tolkning av köpeavtal

Räkenskapsanalys och lönsamhetsbedömning

  • Redovisningslagstiftning
  • Årsbokslutets innehåll
  • Årsredovisningens innehåll
  • Nyckeltalsberäkningar
  • Nyckeltalsanalys
  • Datorsimuleringar

Ekonomistyrning

  • Kalkylering & Prissättning
  • Budgetering
  • Finansiering
  • Investeringsberäkning
  • Internredovisning
  • Årsbokslutets innehåll

Marknadsrätt

  • Det kommersiella budskapet
  • Upphovsrätt och förfoganderätt
  • Det kommersiella budskapets innehåll
  • Vilseledande marknadsföring
  • Begreppet rea
  • Felaktig angivet pris
  • Förpackningsproblematik
  • Renomésnyltning
  • Förväxlingsrisk

Studieomfattning

Motsvarar 10 veckors heltidsstudier. Kan med fördel bedrivas som deltidsstudier. Du har 12 månader, fr o m leveransdatum, på dig att genomföra kursen. Du bestämmer själv i vilken takt du vill studera.

Förkunskaper

Gymnasieutbildning eller motsvarande utbildningsnivå alternativt kunskaper förvärvade på annat sätt rekommenderas.

Stödfunktioner

Mailsupport direkt av din personliga handledare.

Examination

Som grund för kursintyg (ej certifiering) och godkännande på genomförd utbildning ingår:
Webbtentamen i olika moment.
Ett flertal inlämningsuppgifter som bedöms av din personliga handledare.

Certifiering

För att erhålla certifieringen för utbildningen krävs dessutom en skriven och godkänd salstentamen som genomförs under ordnade former på av oss utsedd plats i Sverige. Som grund för detta gäller att du klarat av alla delmomenten och erhållit ett kursintyg. Du bokar denna tentamen i samband med att du genomfört kursen. Priset per examinationstillfälle är 1800:- exkl. moms.

Media

Till kursen finns en Internetbaserad studiesida från vilken du kommunicerar med din handledare. Du får aktuell information om dina studieresultat och du kan på ett överskådligt sätt få en bild av din studieprofil.

Internet, Interaktivt kursmaterial, faktahäfte samt skriftlig dokumentation.
Kurslitteratur: Hållbar marknadskommunikation, CSR i praktiken.

Systemkrav

PC eller Mac samt mobila enheter. Bredband. Internet Explorer, Safari, Chrome, Firefox eller Microsoft Edge. Utbildningen fungerar troligtvis på andra system.

För fullständiga systemkrav.

Målgrupp

  • Försäljare, företagsledare, marknadsassistenter, projektledare och egenföretagare som vill utvecklas för att bli duktigare i sina roller och få ökad förståelse för marknadföringsprocesserna.
  • Du som vill jobba med att med marknadsföring, omvärldsanalyser och på en strategisk nivå.
  • Övriga som vill skaffa sig ökade kunskaper om försäljning och marknadsföring.

Betalsätt

Vi erbjuder många betalningsalternativ. Kort, faktura och delbetalning.

Pris

24,900 kr(exkl. moms)
Lägg i varukorg

Vill du veta mer om kursen?

Är du osäker på om detta är rätt kurs för dig eller vill du bara veta mer?
Vi kan hjälpa dig och svara på dina frågor.

Skicka mig mer information!

Fyll i dina kontaktuppgifter så skickar vi mer information.

Tack för ditt meddelande!

Våra kursdeltagare tycker

”Allt var mycket bra tycker jag. Pedagogiskt fungerade upplägget och det interaktiva kursmaterialet utmärkt och det var lätt att hänga med i kursmodulerna. Nivån var stegrande vilket är bra. Min personliga studiesida var ett bra hjälpmedel där man bl a kommunicerade med handledarna på ett enkelt sätt. Det var lätt att ställa frågor och skicka in uppgifter. Handledarna var mycket bra och upplevdes kunniga.”

Peter Fransson
Jobbar nu som försäljningschef, har läst Certifierad Marknadsekonom

”Utbildningen gav mig det jag var ute efter. Jag känner mig tryggare i min roll. Flexibiliteten var en förutsättning eftersom jag har arbetat heltid under utbildningen. Många sena kväller men det var det värt.”

Angelica Söderberg
Jobbar nu som marknadsansvarig, har läst Certifierad Marknadsekonom

xpectum AB är medlem i Sveriges auktoriserade utbildningsföretag, SAUF, och har ett kvalitetssystem vilket har undergått granskning och befunnits vara i överensstämmelse med organisationens krav på kvalitet.

Exempelsidor ur kursen

Vill du veta mer om kursen?

Är du osäker på om detta är rätt kurs för dig eller vill du bara veta mer? Vi kan hjälpa dig och svara på dina frågor.

Fyll i dina kontaktuppgifter så skickar vi mer information.

Tack för ditt meddelande!

Testa dig själv

Klicka här för att testa din kunskapsnivå inom xpct.

Vill du veta mer om kursen?

Är du osäker på om detta är rätt kurs för dig eller vill du bara veta mer? Vi kan hjälpa dig och svara på dina frågor.

Fyll i dina kontaktuppgifter så skickar vi mer information.


TESTA DIG SJÄLV



Testa dig din kunskapsnivå inom besöksnäringen.



Testa dig själv

Våra kursdeltagare tycker

”Allt var mycket bra tycker jag. Pedagogiskt fungerade upplägget och det interaktiva kursmaterialet utmärkt och det var lätt att hänga med i kursmodulerna. Nivån var stegrande vilket är bra. Min personliga studiesida var ett bra hjälpmedel där man bl a kommunicerade med handledarna på ett enkelt sätt. Det var lätt att ställa frågor och skicka in uppgifter. Handledarna var mycket bra och upplevdes kunniga.”

Peter Fransson
Jobbar nu som försäljningschef, har läst Certifierad Marknadsekonom

”Utbildningen gav mig det jag var ute efter. Jag känner mig tryggare i min roll. Flexibiliteten var en förutsättning eftersom jag har arbetat heltid under utbildningen. Många sena kväller men det var det värt.”

Angelica Söderberg
Jobbar nu som marknadsansvarig, har läst Certifierad Marknadsekonom