Logo

Certifierad Marknadsekonom

Se filmen
Produktbild
Se alla kurser Se alla kurser

Certifierad Marknadsekonom

25900,00 kr



(32375,00 kr inklusive moms. Frakt ej inräknad)


Vill du veta mer?

Certifierad Marknadsekonom

Certifierad Marknadsekonom är en omfattande distansutbildning i marknadsföring för dig som vill jobba som marknadskoordinator, marknadsekonom, eller marknadsassistent. Den är även kunskapsmässigt förberedande om du idag jobbar som säljare och vill ta ett steg vidare i karriären och bli försäljningschef eller gå vidare inom en marknadsavdelning. Du lär dig analysera omvärlden, ta fram marknadsplaner och få en förståelse för det ekonomiska flödet i organisationen. Vi tittar på allt från marknadsföring och försäljning till juridik och ekonomistyrning. En effektiv distansutbildning som du läser på den tid och plats som passar dig bäst.

Kursen inleds med grundläggande marknadsföring (konsument och B2B) där vi tittar på hur hot och möjligheter ska analyseras, vilka yttre förutsättningar som finns samt hur ser kunder och konkurrenter ut. Du får verktygen som en marknadsförare bör ha. Vi får lära oss hur modeller kan appliceras inom de olika områdena producent- och konsumentmarknadsföring. Den digitala marknadsföringen är också ett viktigt område som tas upp. Du får även en hel del kunskaper i försäljning. CSR, Corporate social responsibility, är ett avsnitt som handlar om hur ett hållbart tänkande bidrar till ökad lönsamhet. Med denna baskunskap går du vidare till nästa steg i utbildningen, där konkreta marknadsverktyg hjälper dig att utforma en strategisk marknadsplan. Här analyseras branschers lönsamhet, företags konkurrensposition, produkters och affärsområdens marknads- och konkurrensförmåga samt hur kundmarknaden värderar och uppfattar företags konkurrensförmåga. I området som behandlar försäljningsprocessen lyfts en hel del konkreta tips för att bedriva effektiv försäljning fram. Ekonomiska styrhjälpmedel ger den viktiga kopplingen mellan kund, marknad och lönsamhet. Som marknadsförare är det viktigt att vara orienterad i de ekonomiska flödena i ett företag som tex budgetarbete, investeringskalkylering och finansiering. I juridikdelarna behandlar vi Marknadsrätt och Avtalsrätt. Du får en inblick i vad som gäller, rent juridiskt, vid avtals ingående samt vilka regler som gäller vid marknadsföring. Vi belyser köprättsliga situationer och vad som krävs för att säkra ett företags kommersiella budskap. Du läser i din egen takt, helt på distans utan fysiska träffar.

Kursinnehåll

Marknadsföring & Försäljning

  • Affärsidé och strategier
  • Yttre förutsättningar
  • Konsumentmarknadsföring
  • Producentmarknadsföring
  • Digital marknadsföring
  • Försäljning

Strategisk Marknadsföring

  • Strategisk planering
  • Analysverktyg
  • Marknadsplanen
  • Din egen verktygslåda

Corporate Social Responsibility

  • Ekonomiskt ansvarstagande
  • Miljömässigt ansvarstagande
  • Socialt ansvarstagande
  • Etiskt ansvarstagande

Avtalsrätt och köprätt

  • När är ett avtal slutit
  • Vem ska du avtala med
  • Avtalets innehåll
  • Avtalets huvudförpliktelser
  • Reklamationshantering
  • Tolkning av köpeavtal

Räkenskapsanalys och lönsamhetsbedömning

  • Redovisningslagstiftning
  • Årsbokslutets innehåll
  • Årsredovisningens innehåll
  • Nyckeltalsberäkningar
  • Nyckeltalsanalys
  • Datorsimuleringar

Ekonomistyrning

  • Kalkylering & Prissättning
  • Budgetering
  • Finansiering
  • Investeringsberäkning
  • Internredovisning
  • Årsbokslutets innehåll

Marknadsrätt

  • Det kommersiella budskapet
  • Upphovsrätt och förfoganderätt
  • Det kommersiella budskapets innehåll
  • Vilseledande marknadsföring
  • Begreppet rea
  • Felaktig angivet pris
  • Förpackningsproblematik
  • Renomésnyltning
  • Förväxlingsrisk

Studieomfattning

Motsvarar 10 veckors heltidsstudier. Kan med fördel bedrivas som deltidsstudier. Du har 12 månader, fr o m leveransdatum, på dig att genomföra kursen. Du bestämmer själv i vilken takt du vill studera.

Förkunskaper

Gymnasieutbildning eller motsvarande utbildningsnivå alternativt kunskaper förvärvade på annat sätt rekommenderas.

Stödfunktioner

Mailsupport direkt av din personliga handledare.

Examination

Som grund för kursintyg, certifiering och godkännande på genomförd utbildning ingår:
Webbtentamen i olika moment samt ett flertal inlämningsuppgifter som bedöms av din personliga handledare. Utbildningen avslutas med en större marknadsanalys av ett existerande företag.

Media

Till kursen finns en Internetbaserad studiesida från vilken du kommunicerar med din handledare. Du får aktuell information om dina studieresultat och du kan på ett överskådligt sätt få en bild av din studieprofil.

Internet, Interaktivt kursmaterial, faktahäfte samt skriftlig dokumentation.
Kurslitteratur: Hållbar marknadskommunikation, CSR i praktiken.

Systemkrav

PC eller Mac samt mobila enheter. Bredband. Internet Explorer, Safari, Chrome, Firefox eller Microsoft Edge. Utbildningen fungerar troligtvis på andra system.

För fullständiga systemkrav.

Målgrupp

  • Försäljare, företagsledare, marknadsassistenter, projektledare och egenföretagare som vill utvecklas för att bli duktigare i sina roller och få ökad förståelse för marknadföringsprocesserna.
  • Du som vill jobba med att med marknadsföring, omvärldsanalyser och på en strategisk nivå.
  • Övriga som vill skaffa sig ökade kunskaper om försäljning och marknadsföring.

Studieformat

Distansutbildning med handledarstöd.

Betalsätt

Vi erbjuder många betalningsalternativ. Kort, faktura och delbetalning.

Vill du veta mer om kursen?

Är du osäker på om detta är rätt kurs för dig eller vill du bara veta mer?
Vi kan hjälpa dig och svara på dina frågor.

Skicka mig mer information!

Fyll i dina kontaktuppgifter så skickar vi mer information.

Tack för ditt meddelande!

Våra kursdeltagare tycker

Peter Fransson, jobbar nu som försäljningschef, har läst Certifierad Marknadsekonom

Vad tyckte du om kursen?

– Allt var mycket bra tycker jag. Pedagogiskt fungerade upplägget och det interaktiva kursmaterialet utmärkt och det var lätt att hänga med i kursmodulerna. Nivån var stegrande vilket är bra. Min personliga studiesida var ett bra hjälpmedel där man bl a kommunicerade med handledarna på ett enkelt sätt. Det var lätt att ställa frågor och skicka in uppgifter. Handledarna var mycket bra och upplevdes kunniga.

Vad har du fått ut av kursen?

– Jag har nu kompletterat min praktiska erfarenhet med teori vilket gör att jag känner mig säkrare. Det jag förut visste har jag nu bevis för och det känns bra. Jag kan nu också föra diskussioner om till exempel strategi och marknadsföring på en högre nivå.

 

xpectum AB är medlem i Almega utbildningsföretagen och har ett kvalitetssystem vilket har undergått granskning och befunnits vara i överensstämmelse med organisationens krav på kvalitet.

Våra kursdeltagare tycker

Peter Fransson, jobbar nu som försäljningschef, har läst Certifierad Marknadsekonom

Vad tyckte du om kursen?

– Allt var mycket bra tycker jag. Pedagogiskt fungerade upplägget och det interaktiva kursmaterialet utmärkt och det var lätt att hänga med i kursmodulerna. Nivån var stegrande vilket är bra. Min personliga studiesida var ett bra hjälpmedel där man bl a kommunicerade med handledarna på ett enkelt sätt. Det var lätt att ställa frågor och skicka in uppgifter. Handledarna var mycket bra och upplevdes kunniga.

Vad har du fått ut av kursen?

– Jag har nu kompletterat min praktiska erfarenhet med teori vilket gör att jag känner mig säkrare. Det jag förut visste har jag nu bevis för och det känns bra. Jag kan nu också föra diskussioner om till exempel strategi och marknadsföring på en högre nivå.